Selasa, 8 April 2014

GST SUBJEK PERBAHASAN HANGAT...

Sejak kebelakangan ini, Barangan dan Perkhidmatan (GST) telah menjadi subjek perbahasan hangat oleh rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat. Walaupun pakar-pakar dan penyokong memuji positif kesan kekayaan GST dijangka mempunyai di negara ini, yang lain mempersoalkan impak GST boleh mempunyai pada orang biasa.


Satu perkara yang jelas, GST adalah terikat untuk pelaksanaan di Malaysia dan tiba boleh berada di dalam masa terdekat.

Apakah kebaikan dan keburukan GST ke atas rakyat biasa Malaysia? Adakah kita akan menjadi lebih baik atau lebih teruk dengan pelaksanaan ini? Ia membayar untuk mula membiasakan diri dengan asas-asas GST dan untuk memahami beberapa kesan potensi GST mungkin mempunyai pada pengguna.
Mula-mula, apa sebenarnya GST?

Secara rasmi, GST adalah cukai penggunaan yang dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan di setiap peringkat rangkaian bekalan, yang biasanya bermula pada peringkat pembuatan dan berakhir pada peringkat runcit. GST adalah berdasarkan "nilai tambah" konsep untuk mengelakkan pertindihan di cukai yang dipungut.

Berikut adalah satu contoh bagaimana GST dengan kadar sebanyak 10% boleh dikenakan ke atas tin jus:
1) Kami bermula dengan pengeluar jus, yang membeli bahan mentah yang diperlukan daripada pembekal, berkata sekurang-RM1, untuk menghasilkan tin jus. Di bawah sistem GST, pengilang berakhir membayar RM1.10 kepada pembekal (RM1 + 10% GST) yang. Pembekal kemudian membayar GST sebanyak RM0.10 ia peroleh kepada kerajaan.
2) Pengilang, apabila menghasilkan jus, caj peruncit RM2 untuk setiap tin jus. Di bawah sistem GST, peruncit berakhir membayar RM2.20 kepada pengilang (RM2 + 10% GST). Pembayaran GST oleh pengeluar kepada kerajaan adalah RM0.10, selepas ditolak RM0.10 dalam GST ia telah dibayar sebelum ini kepada pembekal.

3) Peruncit, apabila menerima jus perkilangan, kini menjual kepada pengguna pada RM3. Di bawah sistem GST, pengguna berakhir membayar RM3.30 kepada peruncit (RM3 + 10% GST) yang. Pembayaran GST oleh peruncit kepada kerajaan adalah RM0.10, selepas dito
lak RM0.20 dalam GST ia telah dibayar sebelum ini kepada pengilang.


Akhirnya, selepas peringkat banyak koleksi GST dan pembayaran oleh pemegang kepentingan yang berbeza, kerajaan berakhir menerima sejumlah GST sebanyak 10% bagi tin jus. Contoh di atas menunjukkan bagaimana GST akhirnya ditanggung oleh pengguna.
Menggantikan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST)

Di Malaysia, salah satu daripada salah faham biasa mengenai GST adalah bahawa ia adalah satu "cukai baru" yang akan membuat anda membayar lebih untuk semua yang anda membeli. Walau bagaimanapun, menurut pihak berkuasa, GST bukan cukai baru tetapi satu cukai pengganti Cukai Jualan yang sedia ada di Malaysia dan Cukai Perkhidmatan (SST).

Sememangnya, untuk memahami bagaimana GST boleh menukar persekitaran cukai penggunaan di Malaysia, seseorang akan perlu memahami bagaimana SST berfungsi.
Pada masa ini, terdapat dua komponen utama SST. Komponen pertama ialah Cukai Jualan, yang dikenakan ke atas kebanyakan barangan di import atau pengilangan peringkat. Cukai jualan secara amnya adalah 10%, walaupun ia boleh menjadi lebih tinggi atau lebih rendah bergantung kepada jenis barang.

Di Malaysia, ramai pengguna tidak menyedari Cukai Jualan kerana ia tidak ditunjukkan pada tanda harga atau resit barang-barang yang kita beli, sebaliknya, ia tertanam dalam harga dan disampaikan kepada pengguna.

Komponen kedua SST adalah Cukai Perkhidmatan, yang dikenakan ke atas senarai panjang perkhidmatan yang dikenakan cukai yang pelbagai dari hotel, restoran kepada syarikat-syarikat undang-undang dan insurans. Cukai perkhidmatan adalah 6%, dan ia ditandakan dalam resit apabila ia dikenakan.
Sebagai salah satu boleh bayangkan, kerana cara SST berfungsi, kita sebagai pengguna sering mendapati diri kita sengaja membayar "cukai dua kali" - pertama pada peringkat pembuatan, dan kemudiannya pada peringkat perkhidmatan.

GST, yang ditetapkan untuk menggantikan SST, adalah sistem cukai yang lebih komprehensif dan telus yang akhirnya akan memberi manfaat kepada pengguna. Salah s
atu manfaat yang paling besar adalah penghapusan kemungkinan membayar "cukai dua kali", kerana kadar dan dasar-dasar dalam sistem SST cukai serampang dua mata akan telah digantikan dengan satu GST tunggal.


Menggunakan jus analogi sebelum ini, anda akan tahu anda membayar RM0.30 di GST bagi setiap tin RM3 jus yang anda beli, dan apa-apa lagi.
Akhirnya, ia adalah penting untuk ambil perhatian bahawa GST di sini untuk menggantikan yang lebih tua, sistem cukai penggunaan boleh dikatakan kurang berkesan dalam SST. GST bukan cukai baru, juga bukan cukai tambahan yang dikenakan di atas cukai yang sedia ada. Jadi, dari segi teknikal, anda tidak akan "membayar lebih untuk semua yang anda membeli" - yang adalah gambaran yang biasa GST sekarang.
Tetapi akan GST kesan harga barangan?

GST tidak boleh membuat anda "membayar lebih untuk semua yang anda beli", tetapi ia masih menanggung implikasi terhadap harga barangan, ada lebih-lebih lagi daripada yang lain. Menggunakan GST secara meluas spekulasi sebanyak 4% sebagai andaian, ini adalah beberapa senario yang berpotensi yang anda boleh menghadapi sebagai pengguna perlu GST akan dilaksanakan:

Senario A: Anda boleh membayar 4% lebih untuk produk / perkhidmatan yang sebelum ini tidak dikenakan cukai di bawah SST. Sebagai GST dipercayai mencakupi pelbagai rangkaian produk / perkhidmatan daripada SST, ini boleh memohon kepada agak beberapa item.

Senario B: Anda boleh membayar kurang sedikit untuk produk / perkhidmatan yang sebelum ini adalah dikenakan cukai di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 6% tetapi tidak di bawah Cukai Jualan, atau salah satu yang boleh dikenakan cukai di bawah Akta Cukai Jualan tetapi tidak di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 6%.

Senario C: Anda boleh membayar ketara kurang untuk produk / perkhidmatan yang sebelum ini adalah dikenakan cukai di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 6% DAN Cukai Jualan.

Senario D: Anda boleh membayar harga yang sama untuk produk / perkhidmatan yang dikecualikan daripada cukai di bawah kedua-dua GST dan SST.

Secara ringkas, GST mempunyai potensi menyebabkan harga naik, turun atau tetap sama bergantung kepada kadar akhirnya seperti yang dinyatakan oleh Kerajaan, dan juga, dasar cukai bagi kategori tertentu barangan dan perkhidmatan. Walau bagaimanapun, GST tidak akan menyebabkan harga naik dengan cara yang universal.

Bagaimana jiran kita (Singapura) melakukannya?
Seperti semua dasar-dasar yang menjejaskan berjuta-juta nyawa, ia masuk akal untuk melihat contoh kehidupan sebenar. Dalam kes GST, kita boleh membuat spekulasi satu perkara atau dua dengan melihat Singapura, yang mula melaksanakan GST pada tahun 1994. Ini termasuk:
GST Kadar Pelarasan: Sejak pengenalan GST, Singapura telah menyemak semula kadar GST daripada 3%, 4%, 5% dan seterusnya hingga sekarang 7%. Kami mungkin boleh mengharapkan perkara yang sama berlaku kepada Malaysia dalam jangka masa.

Pakej Mengimbangi: Untuk mengatasi beban kewangan yang mungkin disebabkan oleh pengenalan dan kenaikan kadar GST, Singapura memperkenalkan Pakej Offset merangkumi pembayaran tunai, CPF top-up dan rebat untuk rakyatnya. Di Malaysia, kita sudah mempunyai BR1M, jadi mekanisme di tempat untuk Kerajaan untuk melaksanakan inisiatif yang sama ia perlu memilih untuk.

Pengubahan Cukai Pendapatan: Sejak pengenalan GST, Singapura telah secara beransur-ansur menurunkan kadar marginal atas bagi kedua-dua cukai korporat dan cukai pendapatan peribadi selama ini. Ini boleh mengeja berita baik untuk pembayar cukai di Malaysia, jika kita mengikuti jalan yang sama.

Pada masa ini, apa-apa tentang GST di Malaysia telah disahkan, selain daripada fakta bahawa kerajaan seolah-olah berkeras dalam melaksanakannya dalam masa terdekat. Dengan sebelah tiada maklumat rasmi mengenai kadar, dasar dan teknikal (seperti kategori dikecualikan barangan), segala yang kita tahu GST masih spekulasi dan apa-apa lagi.

Bagi pengguna Malaysia yang mungkin rasa di pinggir dari semua hujah-hujah sekitar GST, terdapat setiap peluang yang anda akan mengalami kejutan awal atau perasaan kebimbangan apabila anda mendapati aliran tambahan cukai dalam bil-bil anda GST masa ini dilaksanakan - yang secara meluas spekulasi menjadi 2015.

Walau bagaimanapun, apabila anda melihat GST bukan sebagai "cukai tambahan", tetapi sebagai pengganti sistem cukai penggunaan lebih tua; anda akan mengambil satu langkah besar ke arah menyesuaikan diri dan menerima apa yang semakin menjadi tidak dapat dielakkan satu.

Pada masa ini, terdapat lebih daripada 100 buah negara di dunia yang telah mengamalkan GST (atau beberapa bentuk Nilai Ditambah Cukai). Mungkin, GST adalah kenderaan yang sesuai untuk meningkatkan Malaysia kepada landskap ekonomi yang lebih baik.

Artikel ini dibawa kepada anda oleh iMoney.my, laman perbandingan kewangan terkemuka di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan