Isnin, 7 April 2014

CUKAI dan ZAKAT....perbezaan utama hanya pada NAMA...

Soksek2 GST sekarang ne hangat diperkatakan, kalau nak tahu cukai sebenarnya telah lama digunakan, termasuk dalam agama Islam sendiri. Pelbagai nama digunakan. Tapi pokok tujuannya serupa. Cukai atau Tax. Ianya bertujuan baik, demi kebajikan bersama. Dengan faham mudahnya, kaye tolong orang mesikin, senang tulong orang susah. 

Kalau di tengokkan, sama je cukai ne nanti pengiraannya, x ada pun penambahannya. Kita orang kampung ape ade kene mengene dengan GST ne..kita bukan pengilang, kite bukan pemborong, kite bukan peniage besar-besaran. kite sebagai pengguna.... kalo deme naikkan harga barang kerajaan akan memantau dan kita report la pada bahagian pengguna...call je sekarang wat pengaduan...

sebenonyer, GST bertujuan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan sejak 1972, kini diterima pakai di 143 buah negara seluruh dunia. Sebenarnya ia tidak membebankan rakyat kerana pengecualian diberikan ke atas barangan keperluan seperti produk-produk pertanian serta makanan asas seperti padi dan sayur-sayuran serta makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, ikan, daging dan ayam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan